TOIMINTAKERTOMUS 2015-2017

HYYRYLÄISTEN SUKUSEURA RY:N

TOIMINTAKERTOMUS 2015 – 2017

1.YLEISTÄ

Hyyryläisten sukuseura on perustettu 21.6.1987 Puolangalla. Sen tarkoituksena on selvittää suvun vaiheita ja historiaa, vaalia suvun perinteitä ja edistää yhteenkuuluvuuden tunnetta jäsentensä keskuudessa. Seuran toimialueena on koko maa ja sen kotipaikka on Puolanka.

Hyyryläisten sukuseura jatkoi kertomuskaudella toimintaansa sukuseuran sääntöjen mukaisesti.

2.KOKOUKSET

Seuran valtakunnallinen sukukokous pidettiin 27.6. 2015 Oulussa Sokos Hotel Edenissä.

Sukuseuran puheenjohtaja Simo Hyyryläinen toivotti osallistujat tervetulleiksi yhdessä nautitulla lounaalla, jonka  jälkeen pidettiin sukuseuran kokous. Sen jälkeen kuultiin filosofian tohtori Ritva Ylösen (s. Hyyryläinen) esitelmä ”Kirjailija Kalle Päätalo – sukukronikoitsija historian, murteen ja kansantapojen tallentajana”. Kahvin yhteydessä kuultiin musiikinopettajien Elli Hyyryläisen ja  Sami Juntusen musiikkiesityksiä. Sitten lähdettiin tutustumiskierrokselle Potnapekka kaupunkijunan kyydissä Hannu Ukkolan esitellessä Oulun historiaa ja nähtävyyksiä. Päivän päätteeksi nauttittiin illallinen Sokos Hotel Edenissä.

3.LUOTTAMUSHENKILÖT

Hallituksen jäseninä ovat toimintakaudella olleet Simo Hyyryläinen (puheenjohtaja), Jussi Hyyryläinen (varapuheenjohtaja), Hannu Holappa, Leena-Marketta Holsman, Oiva Hyyryläinen, Hannu Hyyryläinen, Kari Hyyryläinen, Vesa Hyyryläinen Kaarina Valjus (sihteeri).

Taloudenhoitajana on toiminut Raili Kemppainen ja toiminnantarkastajana Veli Hyyryläinen, varalla Sanna Hyyryläinen.

Seuran kunniapuheenjohtaja on Oiva Hyyryläinen.

1. TOIMINTA

Hyyryläisten Sukuseuran verkkosivuja on uudistettu ja sivuilla on pidetty ajantasaiset tiedot sukuseuran toiminnasta ja suvun vaiheiden tutkimuksesta.  Pekka Hyyryläinen on hoitanut sivujen uudistuksen ja ylläpidon rakennusneuvos Veli Hyyryläisen kustantamana.

Vuoden 2018  sukukokouksen ajankohdaksi päätettiin juhannuksen jälkeinen viikonloppu ja paikaksi Ristiina/Mikkeli.  Hallituksen jäsenet Leena-Marketta Holsman ja Kaarina Valjus ottivat hoitaakseen kokouksen järjestelyjä.

5.HISTORIAA

Suvun lähtöpaikkana voitaneen pitää Hyyrylän kylää Mäntyharjulla. Numerotalot Papinpoika 1 ja Vitikkala 2 lienevät suvun kantapaikkoja 1500-luvulta. Hyyrylän kylät löytyvät myös Luumäeltä ja Hirvensalmelta. Samannimisiä taloryhmiä tavataan myös Mikkelistä ja Kangasniemeltä. 1500-luvun puolivälissä suku esiintyy Pellosniemen useissa neljännes- ja kymmenkunnissa. Sukua koskevasta kansan perimätiedosta on näyte SKS:n arkistossa: “Suonsalmen puolelta tulna kalamiehiä (Kilkin) Mikkolan rannalle ja viljelleet kaalia ja ovat olleet tervanpolttajia. Rakennukset laittaneet rannalle. Siitä Kilkin kylän asutus.

“Pärnämäen Kilkistä Hyyryläiset Kilkin kylään Hyyrylä-nimiseen torppaan.” Perimätiedon on Mäntyharjun historian mukaan tallentanut maisteri Otto Hyyryläinen. 1890 O. A. Kallion mukaan sukua oli pelkästään Savossa 200-500 henkeä. Se oikeutti “toisen luokan savolaisten suursukujen arvoon.” Savoon suku kulkeutui Vuoksenlaaksosta ja Karjalan kannaksellakin se tavataan. Nykyään sukua asuu eri puolilla Suomea ja myös ulkosuomalaisina.

Kirkkoherra Toivo Hyyryläinen Yli-Iistä on selvittänyt suvun vaiheita Kainuun haaran osalta. Selvitys ulottuu 1500-luvun puoliväliin ja on koottu 4-sivuiseksi monisteeksi. Dosentti Aarre Läntinen on kirjoittanut Sukututkimusseuran julkaisusarjaan myös Hyyryläisistä. Mauno Hyyryläinen Kajaanista, Seppo Hyyryläinen Mäntyharjulta ja Sylvi Hyyryläinen Ristiinasta ovat kartoittaneet Hyyryläisyyden kytköksiä omilla kotiseuduillaan. Mauno Hyyryläisen Genus-sukututkimusohjelmassa on yli 800 Hyyryläistä.

6.TALOUS

Sukukokouksessa päätettiin jäsenmaksun suuruudeksi 100 euroa ainaisjäsenyydestä ja 30 euroa kolmen vuoden ajalta.

Toimintakauden tulot on saatu jäsenmaksutuotoista ja pinssien myynnistä.  Tilikauden tilinpäätös osoitti .

Seuran tili on Puolangan Osuuspankissa  FI97 5366 0740 0301 16.